Jak se vyhnout zkáze stránky po migraci

Migrace stránky může představovat docela obtížný a odvážný krok pro vaší internetovou stránku, zvláště když jste se do ní ještě nepustili, ovšem pokud budete následovat následujících několik správných kroků, může to být relativně bezbolestná operace.
 
Existuje spousta důvodů, proč byste měli zvážit migraci internetové stránky: představením nového CMS, změnu poskytovatelů hostingu nebo také znovu-spuštěním vašich templates a mnohem více. Ale musíte být nadmíru obezřetní a opatrní a musíte postupovat doslova „na špičkách“, protože spousta věcí může nabrat ne zrovna dobrý směr jízdy. A následky mohou být více než vážné.
 
Na konferenci SMX West, Bastian Grimm, CEO a ředitel Organického vyhledávání v Peak Ace AG, a také Patrick Stox, technický SEO specialista pro IBM, budou sdílet jejich tipy, triky a hlavně nejlepší praktiky a způsoby, jak provést úspěšnou migraci internetové stránky. Oba dva se již účastnili nebo prováděli více než sto úspěšných migrací pro širokou škálu internetových stránek po celém světě. A za tu dobu také viděli, co všechno se může pokazit. Zeptali jsme se jich, aby nám poskytli alespoň menší náhled do toho, o čem vlastně budou na konferenci diskutovat v jejich asi hodinové sekci na SMX West.
 

Co jsou ty nejdůležitější věci, které musíte zvážit, ještě než se pustíte do migrace stránky?

Grimm: Osobně věřím tomu, že obecně by se to dalo shrnout do dvou základních věcí. A to je pořádné a předběžné plánování a zejména pozornost detailu, když provádíte samotnou migraci. Každopádně to se určitě lehce řekne, ale těžko udělá. Minulý rok jsme provedli nějaký ten přehled a znovu, pro ty špatné migrace, největším problémem byly buďto redirekty (ano, stále) anebo ty chyby byly nějak relevantní k chybným strategiím pro kontrolu procházení (direktiva indexování, problémy s kanonizací, apod.).
 
Stox: zeptejte se sami sebe, jestli vůbec ty změny potřebujete podniknout. Existuje tu spousta rizik v samotných těchto změnách, a čím více jich budete dělat, tím větší pravděpodobnost je, že se něco pokazí. Hlavně byste měli věnovat pozornost rozsahu a plánování, což také zahrnuje kontrolu samotné migrace. Budete muset zvážit značku, personál, platformy, náklady, redirekty, interní odkazy, strukturu a daleko více. Může to být velmi komplexní proces a opravdu se potřebujete ujistit, že ty zisky z migrace převyšují samotná rizika.
 

Jsou migrace stránek opravdu tak technicky komplexní, nebo je to jenom záležitost pozornosti k detailům a samotnému procesu? (nebo také oboje najednou?)

 
Stox: Je to tak trochu od každého něco. Pokud pochopíte technické části, tak je potom na řadě velmi důkladná pozornost k detailům, ale pokud nerozumíte plně těm technickým částem, tak poté se může stát něco, čeho si nejste vědomi, a co může způsobit tu obávanou zkázu.
 
Grimm: Opravdu oboje. Migrace se stávají hlavně technicky komplexní, když stránka dojde k určité úrovni URL inventáře, dejme tomu někde okolo sto tisíc URL. Tohle nejčastěji znamená to, že je tam spousta odlišných (předcházejících) systémů zahrnuta, takže máte co dělat s CDN apod. Na druhou stranu, jsme provedli migrace domén s něco okolo tisíc URL v celkovém počtu. Každopádně tato specifická společnost se exkluzivně hodnotila ve vyhledávání pouze pro krátká klíčová slova, takže pokud by se něco stalo špatně, bylo by to stejně devastující. Obecně řečeno, pořádné plánování a provedený proces je dozajista klíčem k úspěchu jakékoliv migrace.
 

Během několika minulých let jsme zaznamenali spoustu migrací stránek díky přechodu na HTTPS. Jaké další okolnosti by mohly podnítit migraci?

Grimm: Je tu velmi široká škála různých migrací – větší problém je hlavně to, že SEO průmysl si nedokáže poradit s restriktivními definicemi: může to být prakticky cokoliv, od hostingu, doménu, template migraci až po obsah, design ale také strategickou migraci. Svým způsobem všechny tyto faktory nějak ovlivňují SEO, některé více – některé méně.
 

Stox: Změny domény se obvyklé stávají s akvizicí nebo také změnou značky. URL změny se mohou stávat se změnami ve vašem CMS nebo také s obecnými změnami ve vaší taxonomii nebo restrukturalizací společnosti.
 

Máte nějaké dobré „příběhy z války“, kdy se migrace zrovna nepovedla? Jak jste chyby napravili?

 
Stox: Mám spoustu těchto příhod. Přijďte na výstup a uslyšíte o nich. Co byste měli mít neustále někde na mysli je to, že cokoliv, co se stane špatně nebo je špatné, je jenom dočasné. Naštěstí s těmito migracemi se zatím neobjevila žádná, která by nešla později spravit, takže určitě nepanikařte. Může to trošku zabolet dočasně, ovšem vždycky se to může spravit.
 
Grimm: V nejhorším případě, ať už jste externí pracovník nebo jste součástí agentury, se může stát to, že jste vstoupili do scénáře, kde se věci už špatně staly. To samozřejmě nutné neznamená, že migrace byla dokončena, ale často budete konfrontování s „timeframe je nastaven, avšak nemůžeme změnit cokoliv dalšího“ přístupem, který následně vyústí v horlivost a to není nikdy dobrý nápad.
 
Technicky cítím to, že je tu spousta věcí, které jsme ještě neviděli: od chybějících redirektů, po smyčky, chybné kanonické tagy, chybějící soubory (takže se vrátí penalizace) anebo kompletní blokace pro procházeče. Také jsme neviděli ani ty opravdu těžké případy, jako například rozdílné direktivy pro záhlaví pro rozdílné uživatele) a také jsme ještě moc nezabředli do celé té komplexity okolo JavaScriptu a jeho frameworks. Ve zkratce, je toho spousta, co se může pokazit! Tohle je ostatně jeden z důvodů , proč opakovaně doporučuji spustit nejdříve nějaký test a zkontrolovat všechny postupy na základě individuálních potřeb a to pěkně před migrací.
 

Kromě toho, že se musíme ujistit, aby technická implementace proběhla hladce, jaké další okolnosti bychom měli vzít v potaz, hlavně tedy ty, které se týkají byznysu.

 
Grimm: předně bychom měli v každém případě udělat nějakou analýzu rizik vs odměn (doporučuju naplánovat alespoň tři rozličné scénáře a porovnat je individuálně oproti potencionálním záchranám, tedy například legacy systémy a infrastruktura, stejně tak možnosti růstu). Co je také důležité vzít v potaz, je sezóna, která je velmi důležitá (kdy je vlastně dobrý čas pro migraci?) a stejně tak bychom měli vzít v potaz předchozí testy akceptování uživatelů (například, když jste představili nový layout atd.)
 
Stox: Obvyklé samotnou značku, oznámení změn, personální změny, náklady, smlouvy, časování, zdroje, konsolidaci obsahu, pravděpodobné změny a migraci / přeposílání emailů, dokonce věci jako účty na sociálních sítích nebo také telefonní čísla. Řekl bych, že je skoro nemožné myslet úplně na všechno hned napoprvé a vždycky se najde něco nového, co by se mohlo objevit naprosto nečekaně.
 
Tohle je ale jenom malá ochutnávka informací, které získáte z velmi rozsáhlé zkušenosti od Bastiana a Patricka, kteří budou přednášet na SMX west konferenci. Abyste se dozvěděli více hodnotných postřehů (a mohli si stáhnout jejich prezentaci jako klíčový výstup), zajistěte si místo na SMX West konferenci v San Jose, v lednu 30-31, 2019.